fbpx

הפרטת שירותי הרפואה בארץ – לא בדיוק מה שחשבתם!

בשנים האחרונות החל תהליך המואץ של הפרטת שירותי הרפואה בכל רחבי העולם. במקרים בהם ממשלה כלשהי אינה מצליחה להעביר תקציבים שמספיקים להעמדת שירותי בריאות ציבוריים משביעי רצון – עולה הצורך בתהליך ההפרטה של שירותי הרפואה.

אין סיבה שישראל תישאר מאחור בנושא הזה, משום שבניגוד למה שחושבים, המשמעות של הפרטת שירותי הרפואה בארץ היא לא פגיעה במדיניות הרווחה ובסולידריות החברתית כלפי המטופלים. נהפוך הוא! הסקטור הפרטי מונע מהרצון הטבעי והמובן להיות ולהישאר רווחי, ולכן, הגיוני שאיכות וטיב שירותי הרפואה והבריאות יהיו תמיד בראש מעייניהם. מדוע?  משום שאם השירות והטיפול לא יהיו איכותיים ומוצלחים – לא יהיו לגופים הפרטיים לקוחות משלמים והם לא ירוויחו. פשוט וקל.

לעומת זאת, כלקוחות של הרפואה הציבורית, כולנו מכירים, ולעתים אף חווים על בשרנו, את הקשיים שלה שלפעמים מתבטאים בחוסר יכולת לעמוד בדרישת הציבור לשירותי בריאות איכותיים:

עומס במרפאות הציבוריות

בטח קרה לכם, או למישהו שאתם מכירים, שניסיתם לקבוע תור לרפואה ציבורית ונאלצתם להמתין זמן רב לתור הפנוי הכי קרוב שיש. כשיש לכם צורך בתור דחוף זה עלול להיות מאוד מתסכל ובעל השלכות בריאותיות אם נמתין חודש, חודשיים או אפילו חצי שנה לתור הפנוי הקרוב. גם אם אין לכם בהכרח סיבה לתור דחוף במיוחד, מי רוצה להמתין חצי שנה?

חשבו למשל על אנשים המרותקים לביתם, מסיבות כמו משקל עודף או מצב בריאותי-פיזי שאינו מאפשר להם להתנייד. מצב העומס הנוכחי ברפואה הציבורית עשוי להיות חמור עבורם. קופות החולים אמנם מחויבות לספק שירות חינם (עד הבית) למי שמרותק לבית, אולם בד"כ, מצב העומס אינו מאפשר להן לעשות זאת בטווח זמן סביר. מה שקורה ברוב המקרים הוא שהמטופלים אינם מסוגלים להמתין זמן כה רב עד שהטיפול המבוקש יגיע אליהם הביתה ונאלצים להזמין סיוע בהוצאה מהבית ובהובלה פיזית אל המרפאה לטיפול. למהלך כזה יש השלכות רבות (כלכליות ואף נפשיות) על המשפחה, וכמובן גם על המטופל עצמו.

זאת בזמן שכיום ניתן, בעבור 100 ₪ בלבד, לקבל בדיקה או טיפול מאחות בבית ובזמן שנוח לכל מטופל.

חשיפה לתחלואה של חולים אחרים בזמן השהייה במרפאה

כשמגיעים לטיפול, או אפילו סתם לבדיקה שגרתית ופשוטה במרפאה ציבורית, אנו נחשפים לתחלואה המגוונת והרבה של חולים אחרים שנמצאים שם באותו זמן. ניתן כמובן להימנע מכך ע"י הזמנת הבדיקה או הטיפול הביתה, ובכך לסייע בבלימת התפשטות של מחלות מדבקות בקרב הציבור.

הפרטת שירותי הרפואה איננה "רפואה לעשירים"

לא מדובר כאן על קפיטליזם טהור שבא להעניק רפואה איכותית יותר לעשירים, אלא על רפואה מודרנית ומכשור רפואי מתקדם במחיר שווה לכל כיס, שבהחלט ניתן לעמוד בה (מסובסדת). ייתכן אפילו שסך העלות הכוללת של הזמנת רפואה פרטית בבית תהיה פחותה אל מול הרפואה הציבורית שהורגלנו אליה, אם לוקחים בחשבון עלויות של נסיעות של המטופל, של משפחתו ועוד.

שירותי הרפואה הפרטיים מנגישים ומאפשרים למטופלים מגוון רחב של רופאים מומחים ומרפאות לבחירה, טיפול בסביבה הטבעית של המטופל (הבית) ובתנאים שהוא רגיל אליהם, עם האוכל המוכר והמועדף. פחות טרטור של המשפחה לקופות חולים ובתי חולים ובאופן כללי, פחות לחץ נפשי להתמודד איתו בנוסף למצב הרפואי.

הפרטת שירותי הרפואה אף משרתת באופן ישיר את האינטרס הציבורי משום שעול הטיפול הגדול בכלל האוכלוסייה מתחלק בין הסקטור הפרטי לבין הסקטור הציבורי. כנ"ל לגבי העלויות, משום שהממשלה צריכה להקצות פחות משאבים על-מנת להפעיל רפואה ציבורית יעילה כשרק חלק מהאוכלוסייה משתמש בה.

לבסוף, שוק הרפואה הפרטי והתחרותי שיכול לתגמל טוב יותר את הצוותים הרפואיים (הרופאים והאחיות) מעודד צמיחה ושיפור גם בסקטור הציבורי אשר שואף להדביק את הפערים, להשתפר ולצמוח.

בודק...